lördag 17 april 2010

FÖGGÖRTY!


Jamen goddag! Sitter på tåget mot min lilla mamma. Det kränger, rycker och svänger, precis som vanligt, men det är väl så det ska vara att åka X2000; precis lika angenämt som att ta en tur i torktumlaren. Har precis blivit väckt ur min snarkardvala av en vänlig liten man som skulle av i Halmstad. Så jag är minst sagt lite groggy.
Det är så svårt att jobba på tåg tycker jag; det känns alltid som om någon kikar över axeln. Och så kan man inte bre ut sig som man vill. Näe, nu vill jag vara framme i Göteborg, så att jag kan ta en cigg och sträcka på benen. Sedan ska jag klura ut en serie till en tjeckisk tidning, där deadline närmar sig med stormsteg. Temat för numret är "trädgårdsarbete", men kan tolkas tämligen fritt. Annars har jag inte mer planer för kvällen än att umgås med mamma och hennes kille, och äta en massa gott.

Nu när sommaren närmar sig börjar jag längta efter att gå på bra konserter. John Fogerty kommer visst till Sverige! Eller "FÖGGÖRTY" som han heter på värmländska. Han är bra. Jag och min vän Anders tog en gång, med risk för liv och lem, Säfflebussen från Karlstad till Göteborg för att se den forne Creedence-sångaren uppträda på Ullevi. I Kil knäcktes de första ölburkarna, och våra medpassagerares förfest var igång. Redan i Grums var samtliga utom vår präktiga duo kalasfulla, och VRÅLADE Creedencesånger. Ibland är vägen till Göteborg extra lång. För att göra det hela ännu bättre, var vi placerade med Säfflebuss-gänget inne på Ullevi också. Jag satt bredvid en enorm man i brynja. Han hade med sig öl och Big Mac o Co, och när John gick på scenen skrek han så att hamburgarslamsor och pommes frittes-bitar yrde över hela stadion: "FÖGGÖRTY! FÖGGÖRTYYYYYYYYYYYYY!"
Föggörty själv var en liten prick i fjärran på scenen. Jag tror att han lät bra. Hoppas det i alla fall, för det är inte gratis att åka med Säfflebussen.

Ånej, nu har någon ungjävel skitit på sig också! Jag storknar! Vad matar man sina barn med nuförtiden??? Ren svavel??
Bara att glömma den goda bullen jag köpte på Pressbyrån. Undrar vilken krets i Dantes helvete som en varm tågkupé utgör. Säkert den jävligaste.
Nu känner jag hur min granne tjuvkikar på det jag läser också, därför avslutar jag detta inlägg genom att moget skriva: SNOPP SNOPP SNOPP SNOPP! SNOOOOOOOOOOOPP!

Inga kommentarer: