fredag 9 juli 2010

Helt stört

Jag har haft en skitdag, i alla fall halva dagen, och en ganska bra dag i andra halvan. Undrar vad det är för personlighetsstörning? Säkert bordeline, för det har ju alla unga kvinnor som någon gång i sitt liv mått dåligt. Ni som läst min bok, vet att jag har haft en del mer eller mindre begåvade hjärnskrynklare under åren. Ingen har dock lyckats sätta en sån där störning på mig. Detta har de varit oerhört frustrerade över, för det är visst lättare att veta hur man ska förhålla sig till en patient på det viset. In i ett fack, enkelt och bra, stämpel i pannan, typ. Jag har till och med fått fylla i en massa frågor i en nådig lunta, där jag skulle gradera hur osanna-sanna påståendena var. Det var frågor som "Jag brukar leka med min egen avföring", och "Ibland drömmer jag om att mörda min far och gifta mig med min mor", typ. När jag satt där och kryssade i for det i mig, att tänk om man skulle sätta höga poäng på alla de där "Gradera högt och du är galen-frågorna", bara för att se vad jag skulle få för diagnos. Men lät bli, för jag hade en känsla av att en sådan diagnos sedan skulle vara svår att bli av med. Lite som en kompis kompis, som skulle till USA och kryssade ja i rutan "I am a communist" på den lilla gröna lappen man måste fylla i på flyget. Han fick vända och åka hem igen, bara för att han fick den där impulsen! Personlighetsstörning?
Som ni hör, jag är väääääldigt skeptisk till alla dessa "störningar". Och hur massmedia gottar sig i dom och buntar ihop alla som råkar ha fått en diagnos i "farliga mördar-facket". Se bara den där stackaren som hade ihjäl sina syskon och sin styvfar. Han hade visst asbergers syndrom. Detta blåser pressen upp. Även om det står med små, små bokstäver längst ner att det inte är så vanligt att folk med asbergers mördar. Men farliga är dom, allihop, jättefarliga!

Jag är nog rätt normalstörd. Men med en uppväxt som gett mig en ökad känslighet. Jag är inget stycke i en psykologibok, det är ingen. Jag är jag.

Jävlar, skulle inte sagt det där sista, nu har jag väl en narcissistisk peronlighetsstörning också!

Nä, nu får ni ursäkta mig, har lite avföring att leka med!

Inga kommentarer: