torsdag 8 juli 2010

Om jag fick bestämma


Nu blev det natta, som rumpnissarna säger. Och här sitter jag klarvaken och jobbar. Får mig också lite ofrivillig pausgympa då och då, eftersom en stor harskrank terroriserar mig vid ritbordet. Jag tycker inte om spindlar med vingar. Ha! nu fick jag den. Ät insektsspray ditt äckel!
Måste vara jobbigt att var en sån där munk som inte får skada insekter. Har läst om dom, att de sopar undan småkryp framför sig för att inte trampa på dom. Då har det gått för långt tycker jag. Jag är djurvän, men det finns ett antal levande varelser som enligt mig inte har ett dyft existensberättigande, och de är extra talrika om sommaren. Nämligen:
maneter (vad fyller de för funktion? Vem äter dom? Hur kan de fortplanta sig utan hjärna??)
sniglar
harskrankar
pissmyror,
spindlar, särskilt såna med långa tunna ben
silverfiskar
tvestjärtar
myggor
maskar
och blodiglar

Det som jag däremot kan tillåta finnas med vissa restriktioner, trots att jag tycker de är rätt äckliga, är följande:
vandrande pinnar
humlor
getingar
bin
knott
och nyckelpigor

Jag skulle aldrig kunna bli en sån där munk. Men det skulle vara schysst att få prova på att vara Gud ett tag, och rensa upp i sommarens äckelfauna.

2 kommentarer:

J sa...

Det e så att min pojkvän har jobbat lite extra i hemtjänsten. Han har inte varit innanför dessa väggar tidigare o har kanske en lite nyvaken syn på sättet vi förvarar människor i dagens sverige. Det har disskuterats mycket här hemma den senaste tiden om man säger så. Huromhelst, det jag ville ta upp är ett ämne som e ganska aktuellt med tanke på den nya lagen att man inte får låsa in dementa. Du har säkert hört talas om det. Min pojkvän har i o med sitt vik fått en inblick om hur människor har det hemma i mer eller mindre förvirrade tillstånd när det inte funnits nån plats eller när de inte setts tillräckligt sjuka för att komma till hem. Det finns många historier men den mest tragikomiska rör en gammal man som bor hemma o e väldigt dement. Han får givetvis full support av hemtjänsten men det känns som att han e långt ifrån att kunna ta hand om sig själv. Det som jag ser som det "komiska" i det hela e att hemtjänsten försökt hjälp denna mannen med att skriva lappar runt om i dennes hem. Det som fastnade mest är en lapp som ligger på köksbordet med en pil. Pilen pekar mot en burk o budskapet är textat med tydliga bokstäver "Här finns det goda kakor!. Av någon anledning kopplade jag det me dig. Det skulle bli en fantastiskt strip!

Pernilla sa...

fröken Gud, var snäll och gör dej av med fästingarna också! De är några jag verkligen inte förstår mig på. Maskar och spindlar kan jag ta, men fästingar. Inte ens fåglar vill äta dem.