lördag 10 juli 2010

Vad är en bajsbok?


Exempel på bra bajsbok

Nu alla barn ska vi prata kiss å bajs igen! Eller, nja, nästan i alla fall. Jag tänkte i detta inlägg beskriva begreppet "bajsbok" (hoppas jag blir först med att mynta det). Jag syftar nu inte på den uppsjö barnböcker där temat bajs är nya trenden, nej det här handlar om litteratur av hög kvalitét att läsa på dass. Jag väljer att kalla det bajsbok och inte kissbok, eftersom de kortare toalettbesöken inte ger tid att läsa. Så, när vi nu förklarat vad det rör sig om, vad är då en riktigt bra bajsbok? Det finns lite olika kriterier. En bajsbok får inte vara en tung roman, där man måste komma ihåg var man senast var i boken (bokmärken blir lätt solkiga på dass), hellre en novellsamling, eller en faktabok där man till exempel under en bajsning kan lära sig allt om rödhaken. Man hinner ju inte så mycket på dass (beroende på mängd och tröghet). Det får gärna vara lättsamt eller tänkvärt. Vi har haft flera toppenbra bajsböcker i en korg på toa, bland annat en om korv (hö hö hö!)och korvkiosker, och en med fula bilder på dansband.
En bajsbok får inte vara alltför dyrbar. Jag skulle ju inte ta in första upplagan av nåt av Fröding (om jag nu ägde en sådan). Nedan följer fler exempel på bra bajsböcker:

Alla former av serier (om man är rädd om dom och inte fläckar ner dom)
Mein Kamp (bra att torka sig med om pappret tar slut)
Barnböcker
Stolthet och fördom och Zombies

Och här är några dåliga:
kokböcker (måste jag förklara varför det inte är så fräscht?)
Krig och fred (den är ganska tråkig. Och tung, lätt att tappa på foten och man har ju hört att de värsta olyckorna i hemmet sker i badrummet)
Alltför spännande böcker som man inte kan slita sig från, så att man blir sittande tills benen domnar

Det är bajsboken för mig.
Vad är den för DIG?

1 kommentar:

Alv sa...

Förr eller senare kommer någon av mina vänner eller släktingar få den här i present. Jag tror den skulle bli en ypperlig dassbok!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186289039