måndag 5 juli 2010

Sverige-Norge=1 poäng


Järntorget i Oxelösund; så hisnande vackert att alla turister tappar andan!


Vad tomt det känns nu, när bröllopet är över. Festlokalen är städad, presenterna öppnade och alla gäster hemresta. Lite som när man var liten, samma sorgklump i magen som när julen var överstökad. Med skillnaden att det här inte är något man gör en gång om året. Jag får helt enkelt suga på minneskararamellerna länge.

Jag har haft en väldigt mysig dag med min gamla gymnasiekompis Lina och hennes små döttrar. Vi har badat, ätit glass och varit somriga i största allmänhet. I vanlig ordning glömde jag smörja in ryggen och sitter därför nu med pulserande, öm och helt sönderbränd baksida. Men även det hör sommaren till.

Eftersom Lina är här och turistar fick jag passa på att vara hennes lokala guide. Hon har fått se skrothögen nere i hamnen, Järntorgets betong-chica skönhet, och SSAB i all sin härighet. Men framförallt det vackra i sommaroxelösund, med natur och hav. Det är faktiskt inte så dumt att bo här, och vi enades om att Sverige var att föredra framför Norge (där hon bor). Norge må ha massa oljepengar, men vi har laktosfri glass, så det så! Och eftersom hennes minsta inte tål mjölk, menade Lina att i hennes familj hade de mer nytta av glass än olja. Det var härligt att få vara med om minstingens första glassupplevelse nånsin. Under sina ett och ett halvt år här på jorden hade hon aldrig smakat något sådant. Hennes vokabulär är med ålderns rätt något begränsad, men smackandet och det saliga leendet på läpparna sa allt: "GOTT!".
Sverige-Norge=1 poäng.

1 kommentar:

Ellen sa...

Säg hej till Lina från mig!

Hoppas att bröllopet är ett fint minne nu när det är över.