onsdag 26 januari 2011

Dagens blomma


Jag har ögonfluss! Visst låter det skojigt! Det var inte doktorn som konstaterade detta, ska jag kanske tillägga. Hon bedömde mig bara genom att på tre meters avstånd, med armarna i sidorna säga att jag minsann inte skulle få något utskrivet (det var det första hon sa, innan jag ens kommit in i rummet), samt att jag skulle skölja ögonen med ljummet vatten. Efter den 30 sekunders konsultationen a' 100 spänn (jag överdriver inte) var det bara för mig att vända och gå. Varför kommer man aldrig på något bra att säga förrän efteråt när man blir illa behandlad?? I stället gick jag till Sörners optik. Där hjälpte de mig. Åh vad Sörners optik är bra! Den bästa optiker jag nånsin haft, de är trevliga, kunniga och hjälpsamma. Och det kostade mig inte 100 kronor att bli undersökt. De tyckte det var väldigt underligt att doktorn inte kikat mig i ögonen. Med några goda tips och råd, en flaska ögondroppar och just diagnosen ögonfluss gick jag nöjd hemåt. Ändå har det där dåliga bemötandet på VC legat och gnagt i mig hela dagen. Vad är det med vissa inom vården? Om det är någonstans en nedlåtande attityd inte passar så är det väl där. Det är ju inte som att jag är en hypokondriker som springer där i tid och otid. Så jäkla kul är det inte att gå till den bajsbruna vårdcentralen. Kan komma på måååånga grejer jag hellre lägger mina slantar på. Och även om jag var en hypokondriker; en sådans ångest är ju lika äkta även om sjukdomarna är inbillade (därmed inte sagt att mina röda ögon orsakade mig några vidare själsliga våndor, mest en massa svid och skav). Alltså: in med ett vänligt, proffsigt bemötande till ALLA patenter.

Jag vill inte sträcka mig så långt som att ge Dagens bajs till VC (stället är ju redan bajsbrunt så det räcker), men Dagens blomma ska definitivt gå till personalen på Sörners optik i Oxelösund. Det lönar sig att vara trevlig.

Pöss på er!

1 kommentar:

Helena sa...

Det var ju märkligt att inte läkaren kunde klämma ur sig att det var ögonfluss, för det är klart att det var. Det är ett annat ord för ögoninflammation.

Däremot så var det helt korrekt att inte skriva ut något, för nuförtiden så brukar man inte en massa gojs att gegga in i ögonen om man inte har haft ögoninflammation (ögonfluss) under en längre tid.

Det är sånt man lär sig när man har barn... Tvätta med ljummet vatten och låta det ta tid är grejen.
Ibland är sanningen hård... ;-)

Däremot kan man ju bemöda sig att vara trevlig. Och någon borde ha kunnat klämma ur sig redan på telefon att du inte behövde få vård mer än om det inte blivit bättre på nån vecka, så hade du sparat pengarna.