måndag 31 januari 2011

Grrrr!

Har nyss varit på vårdcentralen för att ta mina sköldkörtelvärden. Inga konstigheter, de kollar dem regelbundet. Men vad äääär det med gamla människor?? Efter en sommar i hemtjänsten har jag, om möjligt, ännu mindre tålamod med dessa små russin, trots att de byggt upp välfärdssamhället åt oss. Inte nog med att de är långsamma och omständiga, de ska ALLTID gå före. Spelar på sin virrighet och struntar i att ta nummerlapp, fastän det sitter femton pers i väntrummet, för de ska bara fråga en grej (läs: knarra fram en femton minuters gaggig utläggning). Turligt nog satt det en rutinerad dam i kassan, som vänligt men bestämt sade till damen i fråga att vänta på sin tur som alla andra.
När jag sedan satt och väntade för att komma in till labbet, kom det en annan tant, som helt sonika klev in till sköterskorna (fastän det stod med stora bokstäver "Sitt ner och vänta på din tur") med en mystisk påse i näven som hon ville lämna. Hon blev burdust hänvisad till vätrummet. Där satte hon sig tungt i stolen bredvid mig och tog fram EN STOR BURK TANTKISS som hon ställde rätt på några tummade hemmets journal strax intill med ett klafs!! När en sköterska sedan dök upp och frågade vem som var näst på tur, flög tanten (misstänkt lätt) upp och påstod att det är hon. Det framkom nu att tanten inte hade träffat en läkare utan bara pissat i en burk och gått till vårdcentralen på vinst och förlust. Kisstanten blev mäkta upprörd när hon fick höra att deras rutiner inte går till på det viset. Här i Oxelösund kissar vi inte i byttor och travar ner till vårdcentralen hur som helst, hur urinvägsinfekterade vi än är. "Vad ska jag göra då??" knarrade damen. Tja, vad sägs om att BOKA EN LÄKARTID? Ghaa!

Jag tror att gamla i själva verket mycket väl vet vad som gäller, de är inte alls så virriga och skröpliga som de vill ge sken av. Nej, de har helt enkelt betalat skatt i hela sitt liv bara för att ta sig rätten att att vara så jobbiga som det bara går.

Och till det fåtal gamla russin som är rättskaffens människor och inte irriterande, ber jag om ursäkt för denna elaka generalisering. Det dröjer ett tag tills jag själv är gammal och jobbig och delar ut kissburkar till höger och vänster, tills dess kommer jag vara så här grinig en gång i månaden.

Gud vad jag längtar tills jag blir gammal!

Puss från Pms-monstret

1 kommentar:

Anonym sa...

Guud va skönt å att det inte bara jag!!
En del är riktiga jävla hulliganer enligt mig!

Kram Anneli