fredag 28 januari 2011

Ä ni mä på det?

Ungefär så här kunde min damtidning få se ut. Endera dagen ska jag göra en Barbro #2.Det var evigheter sedan jag knåpade ihop ett fanzine.


Gumorron gumorron! Vaknade nyss i tevesoffan mitt i en snarkning. Som vanligt. Dags för en natts jobb, med en bra ljudbok i lurarna (äntligen). Nu lyssnar jag på Morgan Allings jälvbiografi och den är riktigt bra.
Idag har jag travat runt i Nyköping en hel del, kläckt idéer till en tidning som heter I väntan på tomten, över en kopp kaffe på ett av stans många caféer, samt gjort färdigt den lerfigurin föreställande en liten kalsonggubbe med vingar, som jag tänkte ha med på utställningen i Trelleborg. Eller ja, helt färdig är den ju inte, den ska brännas och glaseras och allt vad det nu heter först. Men sedan får ni se den! Ganska tjusig bidde han om jag får säga det själv.

Bläddrade också i en modeblaska som låg på cafét där jag satt. Jag ska inte göra sånt, känner mig alltid utanför, som om den s.k "kvinnovärlden" är en cool klubb och jag är den töntiga knubbisen med tandställning som inte får vara med. Jag förstår mig inte på denna värld. Den är så ytligt och kall tycker jag. Det kan väl inte vara så att alla världens damer endast tänker på trender, kläder och make up? Vi kvinnor ÄR inte korkade. Men vi lär bli det om vi fortsätter matas med sån smörja.
Visserligen har redaktörerna petat in små halvhjärtade "artiklar" mellan modesidorna. Läste en intervju med nån artist som hette Bruno. Minns inte ordangrant, men han sa nåt i stil med "Ja jag är jätteromantisk! Jag låter min flickvän fixa en macka till mig när jag är hungrig, rengöra mattan om den är lortig och tvätta alla mina kläder. Men jag säger alltid att jag älskar henne när hon är klar". Vilken man! Inte utan att man blir lite småkär i en sådan charmör.
Fick även veta att nya trenden från Paris kattgångar är "Amish Chic", inspirerad av just bakåtsträvarnas bakåtsträvare Amish. Mycket svart, vita kragar, hattar, hättor och heltäckande is the shit. Ja herrejistanes vad de hittar på! Endera dagen ska jag göra en Amelia Adamo och starta upp en "tjejtidning", men en med vettigt innehåll; en intressant blandning artiklar om allt från gubbrock till folk med äckliga sjukdomar, och spöken. Och i stället för de eviga bantningstipsen, skulle jag ha "Så blir du skitfet- snabbt, experterna tipsar om bästa svullarknepen". Och inget skvaller om den där magra med fräknarna, Lindsey Johan eller vad hon heter, nej, gammalt hederligt skitsnack ska det vara, a'la kafferep på trettiotalet tanter emellan, typ "Har ni hört att Olsson kviga kalvade i fredags, just som prosten var där? Jojomensan, han kavlade upp ärmarna på prästarocken och hjälpte till. Det är råg i ryggen på den karln!"
Det och en väldans massa serier förstås. Jepp, så får det bli. Ä ni mä på det?

Inga kommentarer: