lördag 22 januari 2011

Skatteevangeliet

Sugen på en pirat.


Aj min gamla rygg! Och min röv sen. Den smakar trä så det förslår. Har suttit på hårda golvet i vad som kändes som en oerhört okreativ evighet (i min värld: slöseri med dyrbar skapartid), bara för att sortera den årliga högen kvitton, fakturor mm som jag måste skicka till min revisor inom kort. Det finns tuuusen saker jag hellre gör här i världen än att sätta mig med papper med siffror på, men en egen företagare har sina plikter och varje år händer det sig vid den här tiden att från kejsar Skatteverket utgår ett påbud att hela världen ska skattskrivas.

Men nu ger jag mig för idag. Mycket roligare att lyssna på radiodokumentär och rita. Har ännu inte lyckats hitta någon bra ljudbok som jag fastnat för. Manliga deckarförfattare går helt bort; de KAN bara inte beskriva kvinnors känsloliv och berätta på ett lätt och ledigt, icke gubbsjukt sätt. Försökte mig på Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist, då jag gillade hennes Sirila gentemän sökes, men jag blir galen på att hon byter tempus hela tiden. Även om berättelsen är mysig så sätter den lilla svenskläraren i mig stopp för lyssnandet. Sitter bara och hakar upp mig på alla kast mellan dåtid och nutid (i en och samma mening). Helst skulle jag vilja lyssna om några Fritiof Nilsson Piraten, eller Per Anders Fogelström, men dessa finns icke i Nyköpings stadsbiblioteks utbud av e-böcker. Kanske kan jag övertala maken att sätta sig bredvid mig i arbetsrummet och läsa högt några timmar? Han har en så vacker röst. Hmm, har en känsla av att han inte har så stor lust. Kanske om jag skaffar mig den där slaven/praktikanten jag haft funderingar på? En som förutom att köpa snask till mig och massera min stela serietecknarkropp, lydigt läser högt, sittande på en hård pinnstol snett bakom mig. Japp, en sådan ska jag fixa!

Kolla förresten in den här vovven, en hund i min smak (även om husse låter mer som Mr Burns än paul McCartney)

Inga kommentarer: