fredag 21 januari 2011

En snål rikemanstant

Godda' godda godda' ! Sitter och gapar som en fisk, då jag är helt igentäppt i näsan och inte pallar gå efter nässprayen. Ser ut typ så här:



Men oj vilken trevlig dag jag haft! Först sånglektion där jag rev av två bitar ur Jesus Christ Superstar (dock ansåg inte min sånglärare att jag skulle sjunga både Maria Magdalenas, Jesus OCH Judas stycken i Everything's alright, som jag ivrigt föreslog. Får se om jag lyckas övertala henne nästa gång), sedan en tur på stan och fika på Hellmanska gården med bästaste Caroline. Och kvällen har jag ägnat åt att jobba, samt käka världens godaste pasta med ädelost och champinjonsås. Näpp, jag klagar inte.

Såg ni Jakten på lyckan med Hanna Hellqvist igår (var det väl?)? Jag tycker hon är stencool, och ganska trevligt program var det. Men Gud som jag störde mig på den där knösusen till slottsfru! Inte för att jag missunnar henne alla stålars och hennes lyxiga leverne, nej, därför att hon när hon bjöd Hanna på de små kakorna (som hon fått av H i present!!!) sa :"Du får bara ta EN!" och inte ett uns ironi i rösten. Din snåla kärringfan tänkte jag. Du är miljardär, hallå, MILJARDÄR! Du har 1000 miljoner kronor. Jag är visserligen inget mattegeni, det ska erkännas (kanske därför jag inte är miljardär själv), men 1000 miljoner är jäkligt mycket pengar. Ändå är du så snål att du inte kan bjussa din gäst på fler än en minikaka!
Näe! Tacka vet jag vanligt, hederligt folk med damm i vrårna, avsaknad av kristallkronor i taket, med knagglig ekonomi, som ÄNDÅ bjuder sin gäst på ett generöst sätt.
Så, du rikemanstant, upp till bevis! Är du ingen snåljåp? Ge mig då en sisådär hundra av dina miljoners! Då kanske jag förlåter din snålhet vid kaffebordet.

Inga kommentarer: